22.1.17

Meeting the Visual Arts






מפגש עם האמנויות


1
בארוק: אמנות קתולית בזמן הקונטרה-רפורמציה
Baroque: Catholic Art in Counter-Reformation Times
Bar-Ilan University, Ramat Gan
Department of History, Exodus Building, Room 65
Sunday, 22 January 2017 - 2:00 PM






2
החוויה היהודית באמנויות היפות
The Jewish Experience with the Visual Arts
Ginot haYir, Mo'adon Ussishkin, Rehavia, Jerusalem
Wednesday, 1 March 2017, 10:30 AM








3
L'Art et Moi : Expression, Stratégie et Manipulation dans l'Art Contemporain
Lycée Français de Jérusalem
Tuesday, 7 March 2017, 1:30 PM








4
מסורת וחידוש: החוויה היהודית באמנויות היפות - מרקם הרוח
Tradition and Innovation - Texture of Spiritual
Matnas Beit haKerem, Jerusalem
Thursday, 25 May 2017, 7:00 PM





Ahuva ben Horin, "Masoret VeChidush," Jerusalem: Beit Hakerem Community Center, 25 May 2017.


5
גילגולי האחר במשחק האמנותי של פראנסיס בייקון: להיות ולא להיות
Metamorphoses of the Other in the Artistic Game of Francis Bacon: To Be and Not To Be
Department of the History of Art, University of Haifa
Monday, 12 June 2017



אמנותו של פראנסיס בייקון הינה מיסתורית ומסקרנת. בציוריו של בייקון יש לאחר תפקיד מרכזי: הוא מופיע בהם כיצור מסוכן, אך גם מושך. זהותו של האחר אצל בייקון אינה תמיד ברורה ולעיתים האחר עובר גילגולים של ממש. לפי בייקון כל האמנות של ימינו הפכה למשחק ולכן מותר לו ליצור משחקים שונים ומשונים בין האחר הקיים לבין האחר המדומיין. הגרוטסקה הינה קטגוריה אסתטית באמנות וכל המאפיינים שלה כלולים בצורה זו או אחרת במשחקו האמנותי של הצייר הבריטי
נוכחותו של החריג -
המתח של המוכר שהופך למוזר -
ערבוב של מושגים מנוגדים -
המעוות, המוגזם, המגוחך -
כוונות מעורפלות -
אלוזיות למפלצתי ולחסר אנושיות -
במילים אחרות, הרמזים הדו-משמעיים שבמשחקו האמנותי של בייקון מעוררים בצופה מחשבות מגוונות, כך שקשה לצופה להחליט איפה הגבול בין האחר המציאותי לבין האחר המדומייון. "להיות ולא להיות" היא סוגיה חשובה במשחקו של בייקון, אשר מושך ומבלבל את הצופה דרך ביטוים בלתי-צפויים, כגון "אני מצייר את ההתלהבות המיואשת שלי" או "הנה אתה ,(יצור) הקיים (רק) לרגע (כי תיכף אתה תמות). אז, בתוך המשחק האמנותי משלו, בייקון משחק את ליצן החצר ,וכפי שתיאר אותו לוסיאן פרויד, "בייקון הוא החכם ביותר והפרוע ביותר". גם בדימוים החזותיים שלו, בייקון הוא אמן פרובוקטיבי מאוד. הוא אוהב סיטואציות שיוצאות מגדר הרגיל ומשתמש בגרוטסקה כפרדוקס המתאים ביותר לתפקידו כליצן מצחיק-ומפחיד

Abstract to "Gilgulei Heacher Bamischak Haomanuti shel Francis Bacon," in: Emma Fanner Maayan, "Mifgashim im Heacher: Hamuflah, Hamesakren ve-Hamesukan," Haifa: University of Haifa, 12 June 2017, fol. 4v.


6
Tradition and Innovation in Belgian Art: Masterpieces of Mimesis and Fantasy
The Consulate General of Belgium
Thursday, 13 July 2017



Among the major achievements of Belgian artists are the development of the oil painting technique and the creation of a suggestive interplay between the concepts of reality and imagination in the visual arts.

Art-historian Mariano Akerman explores a group of Belgian artworks, to reveal their aesthetic qualities and hidden meanings. He considers the artworks from original, thought-enlarging perspectives, and makes them accessible to everyone.

Experienced and multi-prized, Akerman teaches Art History since 1981. He has given lectures on Belgian art in numerous educational institutions in Jerusalem, Manila, Buenos Aires, Karachi, Islamabad, Lahore, and Rio de Janeiro.


Jerusalem, The Consulate General of Belgium, Tradition and Innovation in Belgian Art: Masterpieces of Mimesis and Fantasy, 5 July 2017.


7
Schapiro, Style, 1953
Art History Department, The University of Jerusalem
Wednesday, 13 December 2017



Schapiro's influence to the modern approach to art history cannot be understated. Thomas Crow describes Schapiro as the quintessential outsider writing art history.



References
Ahuva ben Horin, "Masoret VeChidush," Jerusalem: Beit Hakerem Community Center, 25 May 2017.
Abstract to "Gilgulei Heacher Bamischak Haomanuti shel Francis Bacon," in: Emma Fanner Maayan, "Mifgashim im Heacher: Hamuflah, Hamesakren ve-Hamesukan," Haifa: University of Haifa, 12 June 2017, fol. 4v.
Jerusalem, The Consulate General of Belgium, Tradition and Innovation in Belgian Art: Masterpieces of Mimesis and Fantasy, 5 July 2017.




עמוק מאז



Mariano Akerman
Born in Buenos Aires in 1963, Mariano Akerman is a painter, architect and art historian. Working as a researcher and a lecturer, Akerman also develops educational activities that encourage free expression and communitarian involvement of participants while considering their cultural background.
Akerman studied at the School of Architecture of Universidad de Belgrano (Argentina), completing his formation with a prized graduation project on modern architecture boundaries and space (1987). Abroad from 1991 onwards, he received a British Council Grant to research the artwork of Francis Bacon at Marlborough Fine Art and the Tate Gallery in London. Akerman is author of The Grotesque in Francis Bacon’s Paintings (1999) and "Bacon, Painter with a Double-Edged Sword" (2012).
In Asia, Mariano Akerman developed the educational series of conferences The Belgian Contribution to the Visual Arts (2005), In the Spirit of Linnaeus (2007), Discovering Belgian Art (2008-9), Raisons d’être: Art, Freedom and Modernity (2010), German Art (2010), and The Gestalt Educational Program (2011).
In the American continent, the series of lectures Art and Identity (2013) includes a conference devoted to Bacon's idiosyncratic imagery—"To be and not to be."
Specializing in Visual Communication, Akerman lectures on modern art at institutions such as the Museo Nacional de Bellas Artes in Buenos Aires,[12] the National Museum of the Philippines in Manila, Star of Hope School in Taytay, the National College of Arts in Lahore, the Quaid-i-Azam University in Islamabad, UNIRIO and the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro.

2 comments:

Marlene Stuczynski said...

Ton projet est génial !

Susana Figueroa said...

Tienes inquietudes de todo lo que hay en el planeta y más allá. TKM